Ons aanbod


Wij bieden kinderen een-op-een begeleiding met maatwerk gericht op de behoeften van het kind. We werken zonder wachtlijst, en het liefst 5 dagen per week. Onze werkwijze is primair gericht op de ontwikkelbehoeften van het kind.


We brengen systematisch in kaart welke specifieke onderwijsbehoeften het kind heeft en welke vervolgplek daarom het meest geschikt is. Hiertoe maken wij gebruik van zowel het reguliere onderwijs als van een pedagogisch vangnet binnen de zorgklas, waarin belemmerende factoren worden geïnventariseerd en op een gestructureerde en hanteerbare wijze worden aangepakt.


We zetten in op een eenduidige aanpak met ouders/verzorgers en het gehele betrokken systeem om een kind weer met plezier naar school te laten gaan en positieve veranderingen in gedrag te faciliteren.


Zowel de school van inschrijving als potentiële vervolgschool zitten per direct aan tafel en denken mee inzake passend perspectief. Daarnaast houden we regie op communicatie tussen alle betrokken partijen en interveniëren waar nodig.


Onze werkwijze


Wij werken vanuit een eigen lokaal binnen een reguliere basisschool. Hierdoor kan zorg worden geboden binnen een schoolse context en is er intensief contact met leerkrachten mogelijk. We besteden expliciet aandacht aan het herstellen van beschadigd vertrouwen in schoolgaan en creëren een omgeving waarin kinderen altijd welkom zijn.


Zo bouwen we aan vertrouwen, ondersteunen we gewenst gedrag en zorgen we dat de ontwikkeling van het kind zo min mogelijk stagneert. Op deze wijze kunnen wij alle kinderen, ongeacht achtergrond, startsituatie of ondersteuningsvraag, ondersteunen bij het vinden van een passende plek binnen het onderwijs.


Wij hanteren een planmatige aanpak en evalueren periodiek samen met de betrokken casemanager en school onze voortgang.  Waar nodig dragen wij bij aan het oplossen van praktische belemmeringen, zoals schoolvervoer of anderszins.


Onze werkwijze is gestructureerd in vier fasen:


s

  • Startfase

    Vanaf het moment van een mogelijke aanmelding nemen wij direct contact op met de school van inschrijving, ouders en andere betrokken partijen. We verzamelen zoveel mogelijk informatie om een volledig beeld te krijgen van de redenen waarom een kind thuiszit of onvoldoende functioneert binnen het onderwijs. 


    Tegelijkertijd nodigen wij het kind uit om kennis te maken en te beginnen met het opbouwen van een vertrouwensband met onze begeleiders. Hoe sneller een kind zich weer veilig en vertrouwd voelt in een schoolsituatie, des te eerder het leerproces kan worden hervat. In het contact met het kind maken wij gebruik van de beschikbare informatie, maar behouden wij altijd een open en onbevooroordeelde blik.

  • Leerfase

    Wanneer een kind bij ons start, observeert het team zorgvuldig het gedrag en de behoeften. Daarbij staat het opbouwen van een stabiele vertrouwensband met de begeleiders centraal, terwijl tegelijkertijd al met leerkrachten wordt gekeken naar wat voor schoolactiviteiten een kind aankan, en hoe dit uitgebreid kan gaan worden. 


    Dankzij de nauwe samenwerking met de school kunnen wij zowel het sociale gedrag als het functioneren in een klascontext goed in kaart brengen. We hebben de mogelijkheid om de kinderen zorg in onderwijstijd te bieden. Wanneer er een helder beeld ontstaat van de factoren die schoolgang belemmeren, stellen we ontwikkelingsdoelen op en werken wij hier doelgericht aan.

  • Groeifase

    Wanneer duidelijk is waar een kind zich bevindt in zijn of haar ontwikkeling, starten wij met het realiseren van de gestelde ontwikkelingsdoelen. Samen met school stellen we een ontwikkelingsperspectiefplan op, en gaan we met de kinderen zelf het gesprek aan over wat ze graag willen bereiken. 


    De samenwerking met school biedt de mogelijkheid om geleidelijk te oefenen binnen het reguliere onderwijs, waardoor kinderen stapsgewijs weer kunnen deelnemen aan het schoolgaan. Hierbij ligt de nadruk op het vergroten van zelfstandigheid en sociale vaardigheden. Tevens brengen wij zorgvuldig in kaart onder welke voorwaarden het kind optimaal functioneert, zo dat we dit kunnen meegeven aan de vervolgschool. 

  • Uitstroomfase

    Zodra een kind klaar is om terug te keren naar school, of wanneer wij constateren dat het observatietraject bij ons is afgerond en het perspectief duidelijk is, adviseren wij over de meest passende vervolgstap. Waar mogelijk wordt het aantal uren dat zorg wordt geboden hier afgebouwd. 


    Wij dragen onze bevindingen uitgebreid over aan de vervolgschool en bieden waar nodig actieve nazorg, zodat de overgang zo soepel mogelijk verloopt.